Ból karku i szyi – jakie mogą być przyczyny i jak sobie z nimi poradzić?

0
227

Bóle karku i szyi

Bóle karku i szyi są plaga dzisiejszych czasów. To jak wraz z rozwojem cywilizacji i technologii zmieniliśmy nasz styl życia, doprowadza nas do samo destrukcji.  Statystycznie co piąta osoba nie narzeka tylko na codzienny ból karku. Doprowadzają do tego napięte i skurczone mięśnia, które bez masażu i odpoczynku, doprowadzają bólem do szału. Najczęstszym winowajcą tych bóli jest praca przy komputerze. Choć w większości biur ogromną uwagę przykłada się do ergonomicznego ustawienia miejsca pracy, czyli takiego dzięki któremu bóle związane z siedzącym trybem pracy nie będą nam dokuczały. To jednak my sami często pod wpływem zmęczenia lub nieuwagi skrzywiamy swoje ciało w ten sposób iż doprowadzamy je do urazów. Do tego ślęczenie przed komputerem w domu w złej pozycji dokłada nam wielu kłopotów. Jeśli nie dopilnujemy by nie schylać głowy do komputera oraz zachować odpowiednią odległość od niego, nikt za nas tego nie zrobi. Dodatkowo co jakiś czas powinniśmy w ramach profilaktyki wstać od komputera i poruszać trochę głową i ramionami by rozluźnić napięte przy pracy mięśnia. Częstym problemem również jest spanie z głową zbyt wysoko. Jest dużo ludzi, którzy źle układają się do snu. Niektórzy nakładają stos poduszek pod głowę, inni zaś śpią zupełnie płasko. Najlepszym rozwiązaniem dla osób cierpiących na nawracające bóle karku, jest poduszka ortodontyczna. Ma ona specjalne wgłębienie i dwa wybrzuszenia spełniając wszelkie wymogi odpowiedniej pozycji głowy. Wybrzuszenie znajdujące się między głową a ramieniem idealnie wpasowuje się w wgłębienie naszej szyi i w ten sposób nie tylko  uwalnia kark od bólu ale zapewnia lepsze zasypianie i poprawia jakość naszego snu. Jeśli jednak nie jest się zwolennikiem zakupów specjalistycznych pościeli, to wystarczy po prostu dobrać grubość i ilość poduszek w ten sposób by nasz głowa nie skręcała się nienaturalnie w żadną stronę.

 

Czynniki bólogenne

bóle karkuKolejnym czynnikiem bólogennym jest spiętrzając się w nas stres. Dzieje się tak gdyż jeśli mamy do czynienia ze stresującymi sytuacjami w życiu, nasze ciało zachowuje się dość instynktownie. Nasze ciśnienie przyspiesza, zmysły się wyostrzają, a ciało napina jakby było gotowe do ucieczki. I choć w niecodziennych sytuacjach losowych, ta reakcja ciała jest bardzo przydatna i nie raz może uratować nam życie, to w stresach codziennych nie jest to już takie niezbędne. Gdy mamy do czynienia ze stresem w dużej ilości nie mijającym, a wręcz narastającym, to z całego napięcia ciała najmocniej cierpi kark i ramiona. A przecież nie można uniknąć stresów dnia codziennego, czy to związanych z pracą, dziećmi czy chociażby drogą podczas jazdy samochodem. Długo napięte mięśnia nie potrafią samodzielnie rozprostować się i rozluźnić. Niestety nie ma łatwego obejścia tego problemu. Na stresy nie ma złotego środka. I choć można by tu rozwinąć listę dobrych rad na to jak powinno się żyć by unikać stresu, skupmy się na głównym temacie.  Napięte i bolące mięśnia karku i szyi mogą prowadzić do powikłań i wiążących się z nimi schorzeń. Przykładem są chroniczne bóle głowy, bezsenność czy drażliwość. Do tego nie leczone przykurcze mięśni mogą spowodować zwyrodnienie kręgów kręgosłupa, a co za tym idzie szeroko rozumiana niepełnosprawność ruchowa. Gdy zauważymy u siebie silne bóle, skurcz, drętwienie rąk i dłoni oraz problemy ze snem, należy udać się do lekarza specjalisty gdyż dużym prawdopodobieństwem jest to, że nie obędzie się bez rehabilitacji by móc wrócić do pełni sprawności.

 

Zapobieganie

Można zapobiegać tak daleko idącym skutkom. Wystarczy zminimalizować czas spędzany przed komputerem lub jeśli to niemożliwe, upewnić się, że jest od odpowiednio ustawiony a my sami nie mamy w żadną stronę zgiętego karku. Jeśli mijają godziny a my spędzamy czas na siedząco, warto chwilę wstać, chociażby w celu zaparzenia herbaty, i w tym momencie pokręcić głową na różne strony, podnosić i opuszczać ramiona oraz zapętlać samymi ramionami kółka w powietrzu. Gdy jednak dokuczają nam wciąż bóle i nie potrafimy sobie z nimi poradzić, to doraźnie najlepszym rozwiązaniem są ciepłe i zimne okłady. Ciepłe okłady wraz z maściami rozluźnią i zadziałają przeciwbólowo. Zimne natomiast złagodzą ból i zniwelują ewentualne stany zapalne. Dobrze jest się wspierać mocą maści i tabletek przeciwbólowych. Można nabyć się takich w każdej aptece i większość dostanie się bez recepty. Najlepszym rozwiązaniem są specjalistyczne masaże wykonywane przez fachowców, lecz jeśli nie masz chwilowo na to czasu lub funduszy, wystarczą również masaże wykonywane w domu. Wystarczy poprosić bliskiego by po rozgrzaniu rąk ugniatał bolesne miejsca. By umilić ten zabieg można skorzystać z olejków zapachowych. By pozbyć się bólu trzeba unikać rzeczy, które je tworzą lub starać się zneutralizować to ćwiczeniami i środkami na ból i skurcze. Gdy mamy jednak do czynienia z bardzo dokuczliwymi bólami, to nie łudźmy się, że znikną same, tylko udajmy się do ortopedy. Podsumowując w większości biur ogromną uwagę przykłada się do ergonomicznego ustawienia miejsca pracy, czyli takiego dzięki któremu bóle związane z siedzącym trybem pracy nie będą nam dokuczały. To jednak my sami często pod wpływem zmęczenia lub nieuwagi skrzywiamy swoje ciało w ten sposób iż doprowadzamy je do urazów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here