Ból kręgosłupa szyjnego – skutki nadwyrężenia kręgów szyjnych

0
170

Każdego zapewne nieraz spotkał bół karku. Nadwerężenie kręgów szyjnych może przecież wynikać z wielu różnych przyczyn. W tym tekście omówionych zostanie przynajmniej kilka istotnych dolegliwości, które mogą być niesety powiązane z bardzo długotrwałym bólem albo nawet drętwieniem karku. Pamiętaj jednak że pod żadnym pozorem nie można bagatelizować bólu kręgosłupa szyjnego, każde schorzenie w oklicach kręgosłupa to bardzo poważna sprawa.

 

Dlaczego szyja może dokuczać? 

bólu odcinka szyjnego kręgosłupaPrzy różnego rodzaju codziennych czynnościach często, nawet być może nieświadomie robimy sobie krzywdę. W szczególności dotyczy to naszej szyi, która jest bardzo mocno obciążona. Nie zdajemy sobie zazwyczaj sprawy o przeciążeniach jakie musi znosić każdego dnia. Długotrwałe siedzenie w nieodpowiedniej pozycji, a nawet gwałtowne przyspieszanie, czy hamowanie podczas codziennej jazdy samochodem czy też komunikacją miejską. To wszystko niestety obciąża naszą szyję. Może to być nawet lekkie obtarcie, czy zacięcie albo coś co przyczyni się do długotrwałego bólu odcinka szyjnego kręgosłupa oraz jego drętwienia. A nawet czasami drętwienia innych kończyn, przecież mówimy o części naszego podstawowego szkieletu przez, który przechodzą liczne połączenia nerwowe łączące nasz mózg z resztą ciała. Możemy niestety nie zdawać sobie sprawy jak bardzo ważny jest właśnie ten odcinek kręgosłupa dla naszego organizmu, ale faktycznie jego rola jest naprawdę znacząca. Jak zapewne wiadomo, nasz szkielet oparty jest przecież na kręgosłupie, który jest podstawą naszej sylwetki a nawet pozwala nam każdego dnia utrzymać stojącą czy siedzącą postawę. Zbudowany jest on aż z 33 kości, zwanych kręgami, a odcinek, który jest zwany szkieletem szyjnym (a o nim właśnie mowa w tymże artykule) tworzy aż 7 kręgów. Pierwszy krąg podtrzymuje całą naszą czaszkę, a drugi (nazwany obrotowym) pozwala jej na obracanie się w różne strony. Choć może wydawać się to dość mało prawdopodobne, to od niego zależy sprawność naszych zmysłów. Pamiętajcie więc aby w żadnym wypadku nie bagatelizować bólu w kręgosłupie szyjnym, bo nasz kręgosłup to bardzo poważna sprawa! Czasami tego rodzaju ból pojawia się jednorazowo z powodu zwyczajnego przeciążenia czy też zmęczenia. Jednak jeżeli takie dolegliwości narastają, powinno się jednak odwiedzić lekarza ortopedę. Istnieje bowiem wiele różnych schorzeń, które mogą atakować szczególne miejsca. Ból naszego karku, który może niestety promieniować do naszych rąk oraz dłoni, może być spowodowany nawet przepukliną kręgosłupa szyjnego (potocznie: wypadaniem dysku) albo zwężeniem kanału kręgowego. Jeśli nawet przez kilka miesięcy czy też lat ból narasta ze względu na określoną pozycję albo podczas określonej czynności, powodem może być tutaj zwężenie całego kanału kręgowego.

Ból odcinka szyjnego, który bywa bardzo zmienny i występuje nawet czasem przez kilka miesięcy (jest on opisywany jako ból  chroniczny  o teoretycznie niskim nasileniu, który jednak wzmacnia się nagle po przyjęciu danej pozycji albo wykonaniu czynności), mogą być to różnego rodzaju zmiany zwyrodnieniowe właśnie tej części kręgosłupa, która znajduje się w naszej szyi. Jest jeszcze tego rodzaju ból, który ujawnia się zazwyczaj o godzinach porannych czy wieczornych i może być on pierwszym sygnałem postępującego bardziej zwyrodnienia kręgosłupa szyjnego. Innym objawem takich problemów z szyjnym  odcinkiem kręgosłupa może być na przykład drętwienie kończyn spowodowane uciskaniem nerwów idących z naszej głowy do reszty ciała. Na pytanie jakie mogą być przyczyny powstawania różnych schorzeń, zwyrodnień, czy też dyskopatii kręgosłupa szyjnego, można odpowiedzieć, że w większości tego rodzaju przypadków winowajcą jest właśnie przeciążenie kręgosłupa. Zła postawa lub nieprawidłowe ustawienie głowy w pracy, ciągłe powtarzanie tych samych niewłaściwych ruchów albo stanie w tej samej pozycji – to właśnie czynniki, które mogą się przyczynić do zwyrodnień kręgów szyjnych. Niestety z wiekiem takie zmiany są już nieodwracalne, ale nie we wszystkich przypadkach muszą być one konieczne. Na takie bóle częściej narażone są jednak osoby z otyłością lub nadwagą. Oczywiście jeśli doznało się już wcześniej jakichś urazów kręgosłupa szyjnego w wypadku albo jeśli jest to  wada wrodzona możemy zrozumieć, że to też przecież prowadzi do takiego typu bóli, sztywnień albo zdrętwień. Wiadomo przecież, że ciężka praca fizyczna przy noszeniu jakichś ciężarów także oczywiście nie sprzyja zdrowiu naszego kręgosłupa. Jeżeli nie wiesz jak prawidłowo dbać o kręgosłup, poniżej znajdziesz kilka świetnych porad, które powinny ci to bardziej ułatwić. Po pierwsze zadbaj bardziej o dobry oraz wygodny materac dostosowany do twojej aktualnej wagi, należy pamiętać, że im jesteśmy ciężsi tym twardszy powinien być nasz materac. Po drugie należy sobie dobrać odpowiednią poduszkę do spania w taki sposób żeby głowa nie była położona zbyt wysoko. Jeżeli twoja praca składa się głównie z siedzenia przed komputerem, pamiętaj o odpowiednim, ergonomicznym stanowisku pracy. Dostosuj także do swojego wzrostu wysokość biurka oraz krzesła. Krzesło powinno być wyposażone w bardzo wygodne oparcie, podłokietniki oraz zagłówek, który pozwoli na odciążenie Twoich mięśni szyjnych. Monitor ustaw  najlepiej w odległości 45-75 cm od swojej twarzy tak, aby był on nieco poniżej poziomu oczu. Ustawienie w taki sposób monitora, że po spojrzeniu w dal górna jego krawędź znajdzie się na wysokości Twojego wzroku pozwoli szyi pozostawać w naturalnej pozycji. Pamiętaj więc jednak, aby podczas czytania albo używania komputera robić sobie regularne przerwy (co jakieś 45-60 minut), a w ich trakcie wykonuj kilka ćwiczeń na kręgosłup takich jak: powolne okrężne ruchy głową; przechylanie głowy w przód oraz w tył – nie rób tego jednak nazbyt gwałtownie. Zadbaj także o prawidłową masę ciała, ograniczając zbędne kilogramy odciążysz kręgosłup. Staraj się także nie unikać aktywności fizycznej (sport to przecież zdrowie). W szczególności należałoby się zainteresować pływaniem, Yogą czy też Tai Chi (a może inną formą ćwiczeń połączonych z rozciąganiem). Postaraj się także panować nad stresem, który niestety przyczynia się do bólu w naszym karku. W razie problemów poproś jednak o pomoc fizjoterapeutę czy też rehabilitanta, aby zalecił ci masaże i odpowiednie ćwiczenia wspierające twój kręgosłup.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here