Wartości odżywcze kasz – co zawierają: kasza manna, jęczmienna, gryczana, pęczak i kuskus?

0
486

Kasze – dlaczego zachęcają nas do ich spożywania?

 

Z każdym dniem kasze zaczynają cieszyć się coraz większą popularnością. Dzięki temu na nowo mamy szansę odkryć ich prozdrowotne właściwości. Nasz jadłospis nie musi się już ograniczać do kotleta, mizerii i ziemniaków. Na talerzu coraz częściej pojawia się kasza manna, kuskus, pęczak oraz kasza gryczana, a wraz z nimi sosy, warzywa i mięso. Wybór mamy całkiem spory, a na korzyść kaszy przemawia fakt, że można ją spożywać o każdej porze dnia, nawet nadaje się na lekkie śniadanie. Jednak to, jak ją zjemy, zależy już tylko od nas.

 

Kasza manna i jej wartości odżywcze

 

kasza gryczanaKasza manna przede wszystkim kojarzy nam się z niemowlakami, gdyż stanowi ich główne pożywienie. To jednak błędne myślenie, ponieważ kasza manna zawiera w sobie cenne składniki odżywcze, które przydadzą się nie tylko niemowlakom, ale również osobom dorosłym. Kasza manna może okazać się świetną propozycją na sycące śniadanie lub lekkostrawne kolację. Poza tym można z nią przygotować bardzo smaczny deser, który w dodatku będzie zdrowy i pożywny. To doskonałe rozwiązanie dla łasuchów, którzy nie potrafią obejść się bez słodyczy, ale nie chcą, by ucierpiała na tym ich figura. Samo przygotowanie takiego deseru również jest banalnie proste. Potrzebnymi składnikami są grysik, odrobina cukru, kawałek czekolady, świeże owoce i deser gotowy. Coraz częściej kaszę wykorzystuje się jako naturalny składnik do zagęszczania zup i sosów. Wydaje mi się, że warto czasami poeksperymentować ze smakiem i zrezygnować z mąki oraz produktów z torebki, które w gruncie rzeczy wcale nie są zdrowe. Na ich miejsce warto wykorzystać właśnie kaszę manną, wartościowy produkt o szerokim zastosowaniu. Gwarantuję, że skorzysta na tym cała rodzina. Kasza manna zawiera długą listę cennych składników, a wśród nich znajdziemy między innymi: witaminy z grupy B (B1, B12, B6,),  kwas foliowy( witamina B9), witaminę PP, potas, żelazo i magnez. Warto również wspomnieć, że kasza manna jako jedyna jest cennym źródłem jodu.

 

Kasza jęczmienna i jej wartości odżywcze

Czy wiedzieliście, że kasza jęczmienna była głównym składnikiem w kuchni naszych babć? Widocznie one były bardzo mądre i miały świadomość, kasza jęczmienna wykazuje prozdrowotne właściwości dla organizmu. Produkowana jest z ziaren jęczmienia i występuje w postaci kaszy wiejskiej ( tak zwany połamany pęczak), oraz jako kasza perłowa (czyli rozdrobniony pęczak). I to właśnie w tej formie zyskała ogromną popularność i aprobatę wśród młodego, jak i starszego pokolenia. Dzięki spożywaniu kaszy jęczmiennej możemy dostarczyć organizmowi witamin z grupy B, jak również witaminy: E, K, PP oraz wielu cennych minerałów, a w tym na przykład cynk, wapno, mangan oraz miedź. Witamina K wywiera bezpośredni wpływ na pracę układu krwionośnego i wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, dzięki czemu możemy uchronić się przed wystąpieniem krwiaków, zakrzepów, zatorów oraz żylaków. Jeśli więc chcemy prowadzić aktywny tryb życia i cieszyć się gładkimi nogami (bez widocznych żylaków i pajączków), warto na stałe wprowadzimy kaszę jęczmienną do swojego jadłospisu. Kasza pęczak jest również dobrym źródłem błonnika, dzięki czemu możemy poprawić procesy trawienne, treści pokarmowe już nie będą zalegać w jelitach i żołądku, a my będziemy w stanie szybciej schudnąć. Jednak błonnik pokarmowy nie tylko pomaga w odchudzaniu, ale również obniża stężenie cholesterolu we krwi.

 

Właściwości kaszy kuskus

 

Kasza kuskus do Europy zawitała za sprawą Francuzów i choć jest cennym produktem, nadal nie cieszy się zbyt dużym powodzeniem. Dzięki spożywaniu tego gatunku kaszy możemy dostarczyć organizmowi cynku, miedzi, żelaza, manganu, witamin z grupy B (B1, B2, B6 i B9). Kuskus można podawać w wielu wariantach, więc z pewnością w każdym domu znajdzie się dla niej miejsce. Świetnie się sprawdzi jako zamiennik ziemniaków, można ją podać na przykład z gotowaną soczewicą, fasolą lub z rybą. Na bazie kuskusu bardzo często przygotowywane są desery. Można do niej dodać swoje ulubione owoce, cukier cynamonowy, miód, orzechy oraz dowolny sos owocowy. Gwarantuję, że zarówno na ciepło, jak i na zimno jest przepyszny.

 

Właściwości odżywcze kaszy gryczanej

 

Kasza gryczana jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej lubianych odmian. Przede wszystkim nie zakwasza organizmu i jest mało kaloryczna, więc z pewnością powinny o niej pomyśleć osoby, którym zależy na nienagannym wyglądzie i zdrowym trybie życia. Kiedyś kasza gryczana podawana była z sosami, dziś pomysłów na jej wykorzystanie jest o wiele więcej. Warto spróbować gryczanych muffinek, gołąbków, kotletów, pasztetów oraz w kompozycji z warzywami lub twarogiem. Równie imponujące są walory odżywcze kaszy gryczanej. Znajdziemy w niej dużo białka i węglowodanów, witamin (B1, B2, P, PP) oraz składników mineralnych (żelazo, jod, cynk, nikiel, miedź). Jedząc regularnie kaszę gryczaną. możemy dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości krzemu, który uchroni nas przed powstawaniem żylaków, hemoroidów, chorób kości, zawału serca oraz wypadaniem włosów.

 

 

Dobroczynna kasza – kto powinien ją jeść!

  • osoby zmagające się ze schorzeniami serca i układu krążenia,
  • zagrożeni anemią,
  • osoby skłonne do depresji i żyjące w ciągłym stresie,

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here