Sposoby na poprawę samopoczucia w czasie menopauzy

0
209

Klimakterium jest trudnym czasem w życiu kobiety. Kiedy zanika czynność jajników i pojawiają się różne przykre objawy związane z obniżeniem poziomu estrogenów, konieczne jest ich uzupełnienie poprzez hormonalną terapię zastępczą bądź stosowanie suplementów diety stymulujących produkcję estrogenów, zawierających flawonoidy, a także pomagających radzić sobie zarówno z somatycznymi, jak i psychicznymi objawami menopauzy. Poznaj zatem sposoby na poprawę samopoczucia w czasie menopauzy, a także rolę jaką pełni tu maca korzeń jako suplement wspomagający w tym trudnym czasie.

Hormonalna terapia zastępcza na poprawę samopoczucia

Głównym winowajcom nocnych potów, rozdrażnienia, płaczliwości, drżenia mięśni oraz innych objawów menopauzy jest znaczne obniżenie poziomu żeńskich hormonów – estrogenów, a także progesteronu czy DHEA, a wzrasta stężenie filikulotropiny i lutropiny. Taka huśtawka hormonalna powoduje szereg przykrych objawów, które można podzielić na wazomotoryczne (jak uderzenia gorąca i nocne poty oraz ogólna nadmierna potliwość), somatyczne – do których można zaliczyć występujące u wielu kobiet bóle i zawroty głowy, czy bóle mięśni i stawów, a także psychiczne – rozdrażnienie i wahania nastroju. Dlatego dla lepszego samopoczucia i funkcjonowania lekarze najczęściej proponują hormonalną terapię zastępczą. Niestety nie jest ona pozbawiona wad. Przyjmowanie w różnej formie dawek estrogenów i progesteronu prowadzi do często do wielu skutków ubocznych, a najbardziej uciążliwym może być przybieranie na wadze i trudności z jej zrzuceniem, a ponadto problemy skórne i obniżone libido. To dlatego wiele kobiet szuka alternatywy dla tego rozwiązania i nie decyduje się na HTZ.

Maca korzeń jako suplement wspomagający kobiety w okresie menopauzy

Maca jest rośliną, która wywodzi się z Peru. Jej korzeń znany jest z właściwości prozdrowotnych, m.in. poprawy ukrwienia zarówno męskich, jak i żeńskich narządów rozrodczych. Maca korzeń jest źródłem białka, argininy i aminokwasów. W wielu badaniach potwierdzone zostało, że korzystnie wpływa zarówno na objawy wazosomatyczne, somatyczne, jak i psychiczne w okresie menopauzy. Przede wszystkim korzeń maca tłumi hormon filikulotropiny i stymuluje produkcję estrogenów. Dzięki zawartości selenu korzystnie wpływa również na układ nerwowy oraz wahania nastrojów. Tutaj pomocne są również zawarte w tym suplemencie wielonienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas linolowy czy palmitynowy. Warto zauważyć, że maca korzeń przeciwdziała również objawom osteoporozy, której symptomy pojawiają się w okresie menopauzalnym.

Dieta bogata w fitoestrogeny pomoże na objawy menopauzy

Fitoestrogeny to substancje pochodzenia roślinnego, które działają w organizmie podobnie jak estrogeny. Choć ich działanie jest słabsze to niewątpliwie dieta bogata w fitoestrogeny może znacząco przyczynić się do poprawy samopoczucia kobiety. Zatem po jakie produkty sięgać? Przede wszystkim soję – źródło izoflawonów, a także olej lniany – zawierający lignany. Stilbeny znajdziemy w orzechach ziemnych i winogronach, a kumestrol – w kiełkach soi. Można zatem powiedzieć, że dieta wegetariańska, oczywiście odpowiednio zbilansowana może być dobrym wyborem w czasie menopauzy. Warto zauważyć, że fitoestrogeny przyczyniają się również do obniżenia złego cholesterolu, a także poprawiają gęstość kości. Fitoestrogeny działają również w profilaktyce raka sutka. Zatem ich spożywanie to same korzyści – wszystko oczywiście w zbilansowanych ilościach. Najlepiej zatem zasięgnąć rady lekarza lub dietetyka.

Aktywność fizyczna i znalezienie hobby może pomóc na dolegliwości natury psychicznej

Zaburzenia w produkcji serotoniny i melatoniny wpływają na przykre objawy związane z zaburzeniami snu i nastroju w czasie menopauzy. Dlatego poza stosowaniem odpowiednich suplementów warto spróbować zwiększyć aktywność fizyczną, która jest źródłem wydzielania endorfin i może pomóc zniwelować przykre wahania nastroju. Takie samo działanie może dać znalezienie dowolnego, zajmującego hobby, czy różnych form doskonalenia osobistego. W przypadku znacznych problemów oczywiście najlepiej skierować się do lekarza psychiatry, który pomoże za pośrednictwem psychoterapii bądź w przypadku stwierdzenia depresji przepisze odpowiednie leki.

Menopauza jest naturalnym okresem w życiu każdej kobiety, dlatego dobrze wiedzieć jak można łagodzić przykre dolegliwości z nią związane. Dzięki temu dobre samopoczucie może Cię nie opuszczać nawet w tak trudnym czasie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUrodziny
Następny artykułKarty kredytowe i ich wady

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here